Blogopmaak

61. Dagelijkse routine

Dagelijkse routine

We hebben een vast ritme op onze school. Dat gaat wel eens mis, door de regen komen we later aan (Je kunt echt niet veilig rijden!), of omdat kinderen wat later bij het opstappunt zijn of.... Meestal komen we rond 9 uur op school aan.


De kinderen die zelf niet kunnen gaan, worden naar hun plaats gebracht. Dit geldt niet voor Lois en Rosemund. Ze worden eerst op hun speelmat gelegd omdat ze niet zelfstandig kunnen zitten. Als alles geregeld is, nemen Mary en Godfred hen op schoot. Ondertussen worden alle tassen op de piano gezet, door personeel en kinderen, het ontbijt wordt er alvast uitgehaald en op de piano gezet. De tassen van de 'luier'-kinderen gaan naar de badkamer. 


Als iedereen in de kring zit, delen David, Asiuk, Asianab of Faith de muziekinstrumenten uit. Een kleine moeilijkheid voor hen is nog steeds, dat ze als laatste moeten kiezen voor een instrument... Dat is lastig!


Zodra dat is gebeurd, beginnen we met de reguliere begroetingen. Dan zingen we, onder muzikale begeleiding van iedereen, 4 liederen: om iedereen welkom te heten; oefen de dagen van de week; om God te begroeten. Dit wordt gevolgd door het uitspreken van letters, ze in de lucht te schrijven en samen woorden te bedenken. Iedereen is erbij betrokken. Ook de kinderen die niet kunnen praten, of dat niveau gewoon nog niet hebben bereikt. We sluiten af met een korte kringdiscussie over wat er thuis is gebeurd. 


Dan komt het ontbijt. We delen vaak samen. Niet iedereen krijgt het ontbijt thuis. Meestal helpen David, Asiuk of Faith met opruimen voordat de lessen beginnen.


De lessen worden gegeven in 2 groepen. Een groep waarvan we denken dat ze uiteindelijk de overstap naar het reguliere onderwijs kan maken. En een groep die veel meer moeite heeft met leren. Er is nog een derde groep, zij krijgen een massage, lichamelijke oefeningen, of spelen in de snoezelruimte of buiten op de schommel. 


Om 12 uur eten we een warme maaltijd. De kinderen die kunnen helpen doen om de beurt de afwas, terwijl de andere kinderen buiten spelen. De middag is voor knutselen, opdrachten afmaken, muziek maken of voor de muzikale afsluiting van de week.


De afsluiting begint met een heel kort liedje voor elk kind afzonderlijk, terwijl Mary, Godfred of Margreet (of met z'n allen) het kind knuffelt of kietelt. Dan gaat alles en iedereen, die naar Sandema gaat, weer in de bus, en als een kind aankomt waar hij of zij uitstapt, zingen we hetzelfde liedje nog een keer! (Om dat weer uit je hoofd te krijgen als je thuiskomt!)

30 aug, 2024
Lege flessen verwerken oftewel: een stoel maken voor buiten.
30 aug, 2024
Het verhaal van Apatawen. (Een langer verhaal dan normaal)
20 mei, 2024
Afscheid Dora Zo vieren we een afscheid!!
20 mei, 2024
Wat te doen als ineens je oma overlijdt
26 mrt, 2024
Onafhankelijkheidsdag
26 mrt, 2024
Akanzereba
12 feb, 2024
Snoezelruimte
05 feb, 2024
We hebben een minibus!
05 feb, 2024
Verdrietig Nieuws
05 feb, 2024
Kerstviering
Meer posts
Share by: