School

De School

De bouw van de school startte op 4 februari 2021, in de Naasa community van Siniensi. Via Chief Afulang van Siniensi waren 6 ‘plots’ grond gekregen, waarop gebouwd kon worden. Over de bouw zijn veel verhalen te vertellen, maar het allerbelangrijkste was het warme welkom van de Naasa community. Deze ondersteunde de bouw aan alle kanten, de mensen werkten als metselaar, stenensjouwer, timmerman en hulp. Ook de kinderen hielpen enthousiast met allerlei hand- en spandiensten, zoals het terrein mee schoonmaken en de container leegmaken.

Op 15 februari 2022 kwamen de eerste kinderen naar school. Dat was spannend, niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de staf. In die eerste weken werd alleen maar genoten. De kinderen waren blij dat zij nu ook op een school zaten waar aandacht voor hen was en bovendien veel speelgoed. De inrichting werd uitgeprobeerd en aangepast. In eerste instantie zaten de kinderen allemaal in een kring. Daar werd gegeten en op de grond in het midden werd gespeeld. De schoolbankjes stonden in een hoek van het lokaal. Later kwamen er eettafels, zodat in een kring daaromheen de opening en de afsluiting van de dag konden worden gehouden. Aan die tafels wordt nu gegeten, ‘s morgens het ontbijt en later de warme lunch die elke dag wordt klaarmaakt. De schoolbankjes staan nu gegroepeerd, zodat kinderen met een enigszins vergelijkbaar niveau bij elkaar zitten.

Eerst werd er les gegeven aan de hele groep, maar later bleek dat het niveauverschil wel heel groot was. Nu zijn er 3 groepen:


  • Een goed leerbare groep kinderen, die naar verwachting de overgang naar het regulier onderwijs kan maken. Normaal begaafde kinderen, maar met een fysieke beperking.

  • Een groep kinderen met een verstandelijke beperking, die met veel ondersteuning zeker ook kan leren. De vooruitgang is langzamer en vaak ook nog gericht op toiletgang, zelfstandig leren eten, tandenpoetsen.

  • Een groep kinderen die nauwelijks leerbaar is: twee kinderen kunnen niet lopen en praten, twee andere kinderen hebben een ernstige vorm van autisme. Maar ook deze kinderen leren. Bijvoorbeeld om zelfstandig te kunnen zitten, met een ander samen te spelen, zich bewust te worden van hun armen en benen door ze te trainen, etc.


Naast Margreet werken nu Mary, Godfred en Meriga in de klas. Mary geeft de kinderen les, die de overgang kunnen gaan maken naar het reguliere onderwijs. Godfred werkt met de kinderen met een verstandelijke handicap. Meriga werkt met de andere vier kinderen, en soms neemt ze ook kinderen van een andere groep apart voor oefeningen, of voor een bezoek aan de snoezelruimte. Kojo is de conciërge en verleent allerlei ondersteunende diensten. Hij voert een van de leerlingen, neemt een andere mee naar de schommel en werkt ook in de tuin.


Op 19 januari 2023 openden de deuren van de Lumen Mundi school officieel. Dat was uiteraard een groot feest. De kinderen lieten in een toneelstuk zien hoe het er dagelijks op school aan toe gaat. Er waren vertegenwoordigers van Ghana Education Service en naast de voorzitter van de Foundation, Chief Afulang, waren er verschillende Chiefs van het Builsa district vertegenwoordigd. Er werden toespraken gehouden, er was een loterij en er werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd. Eigenlijk was er tijd te kort.

Nu is de school al ruim 2 jaar open (time flies!). Ondertussen is helaas 1 leerling overleden en is een aantal kinderen alweer vertrokken. Er kunnen weer 4 nieuwe kinderen worden aangenomen, zodat het aantal weer op 17 komt. Er worden ook oudere kinderen aangemeld, maar die zullen pas op een later tijdstip in een extra klas kunnen worden geplaatst, waarbij ze tegelijkertijd ook veel in de workshop zullen leren. .


Voor meer gedetailleerde informatie: zie de blogs. Daarin staan alle verhalen over het reilen en zeilen van de school. Of ga naar de Ghanese website:
www.lumenmundighana.org.

Share by: